VGU Dashboard: van complexe zorgvragen naar passende zorg

Op 15 mei is het VGU Dashboard gelanceerd. Dit is een digitaal hulpmiddel dat helpt om beter zicht te krijgen op wachtlijsten en beschikbare plekken bij zorgaanbieders in de regio Utrecht. Zo kunnen we sneller en beter zorgvragen en zorgaanbod bij elkaar brengen.

Veel mensen met complexe zorgvragen vinden niet de juiste zorg omdat er geen passende plek voor hen is. Dit komt niet alleen door een gebrek aan beschikbare plekken, maar ook door het moeizame proces van instroom, doorstroom en uitstroom van cliënten met complexe zorgvragen. 

De Vereniging Gehandicaptenzorg Utrecht (VGU) heeft daarom een dashboard laten maken. Dit dashboard helpt om sneller een passende plek te vinden voor cliënten. Lees hier meer over het dashboard. Onze bestuurder Toke Piket over het VGU Dashboard:

“Door het verkrijgen van een beter overzicht van cliënten met complexe zorgvragen verspreid over verschillende organisaties binnen de VGU, ontstaan er meer plaatsingsmogelijkheden voor cliënten. Daardoor wordt ook de doorstroom bij complexe zorgvragen bevorderd. Als we het in de breedte met alle organisaties invoeren, vergroten we de mogelijkheden nog meer.”

Met de komst van het dashboard hebben we veel inzicht in de wachtlijsten en open plekken. We kijken niet meer alleen naar de zorgindicatie, maar ook naar andere wensen en voorwaarden om de beste plek voor cliënten te vinden. Het dashboard geeft ook waardevolle informatie aan de organisaties om problemen op te lossen. We hebben hiermee een tastbaar resultaat bereikt en leggen een sterke basis voor verdere ontwikkeling van het overzicht van wachtlijsten voor cliënten met een complexe zorgvraag.

Abrona maakt deel uit van van de koplopergroep, samen met Sherpa, Leger des Heils, Reinaerde, Lievegoed, De Tussenvoorziening en Fivoor. Het dashboard is een initiatief vanuit het project Complexe Zorg van de VGU. Lees hier meer over dit project.

Lees hier meer over het aanmeldproces bij Abrona.