Ga naar de inhoud

Cliënten

Kom je bij Abrona wonen of woon je zelfstandig? We vertellen je alles over wat je van ons en onze organisatie moet weten. Wat je van ons kan verwachten en wat wij van jou verwachten. Over bijvoorbeeld wat wij betalen en wat je zelf betaalt, wat jouw rechten zijn en we vertellen je meer over de Wlz en Wmo.

Onderwerpen op deze pagina

Het gewone leven

Bij Abrona staan jouw behoeften centraal. Met jou en de mensen die belangrijk voor jou zijn bespreken wij welke begeleiding en ondersteuning bij jou past. Ook jouw netwerk kan veel voor jou betekenen. We onderzoeken samen wat je kan en wil, waar jouw talenten liggen en wat je kan leren. Dat hoort ook bij het gewone leven. Of je nu bij Abrona woont of zelfstandig.  

Jij als cliënt

Jij bent uniek en hebt jouw eigen behoeften, mogelijkheden en grenzen. Iedereen heeft recht om het gewone leven te ervaren. Jij dus ook. We ondersteunen en begeleiden daarbij. Vanuit een veilige vertrouwde omgeving. Met mensen die je vertrouwt en die er voor je zijn.

Wat wij doen voor jou

Wij zijn er altijd voor jou, praten met je en proberen te begrijpen wat je echt wilt. We luisteren goed. Je krijgt de ruimte om te ontdekken wat je leuk vindt en wat je wilt leren. Samen kijken we naar wat mogelijk is en welke begeleiding en ondersteuning nodig is.

Erbij horen en bijdragen

Iedereen wil ergens bij horen en iets doen dat ertoe doet. Je wilt gewaardeerd worden. Dat vinden wij ook belangrijk. Ook dat je van betekenis bent voor een ander. We geven je altijd onze steun en helpen je zodat je mee kunt doen op een manier die bij jou past.

Wie betaalt wat

Veel van de zorg die je nodig hebt, betaalt Abrona. Bijvoorbeeld  de dagelijkse begeleiding, het schoonhouden van je appartement of kamer, eten en drinken. Om al deze kosten te kunnen betalen, krijgen wij geld vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz).

Naast de zorg die Abrona voor je regelt, zijn er ook dingen die je zelf betaalt. Bijvoorbeeld het wassen van jouw kleding of het afsluiten van verzekeringen. In de folder staat hier meer over.

Manier van ondersteunen

Triple C

Als je woont en werkt bij Abrona De ondersteuning bij Abrona heet Triple-C. Triple C gaat over wat jij nodig hebt. Dat noemen wij jouw behoeften. Samen gaan we op zoek naar wat jij wil en wat jij kan.

LifeWise

Als je ambulante begeleiding krijgt bij Abrona
LifeWise is een manier om jou te ondersteunen in je dagelijks leven. Bijvoorbeeld als je hulp nodig hebt met het plannen van je dag, het omgaan met geld of het maken van vrienden

Visie op participatie

Een betekenisvolle daginvulling bij Abrona
Wij vinden het belangrijk dat jij de dingen doet die je leuk vindt. Met werken, leren en je vrije tijd. Bij Abrona werken we samen om jou goed te ondersteunen en te begeleiden.

Meedenken, meepraten, meebeslissen

Zeggen wat je ergens van vindt. Je hebt het recht om mee te praten over jouw begeleiding en ondersteuning bij Abrona. Dit hoort bij het gewone leven.  Meepraten en meebeslissen noem je ook wel medezeggenschap.

Wij vinden het fijn om te horen wat jij ergens van vindt. Zonder advies en de mening van jou kunnen we geen goede zorg leveren.

Financiering van de zorg

Je hebt een indicatie voor Wlz of een Wmo-beschikking voor zorg gekregen. We snappen dat de financiering van de zorg soms een ingewikkeld verhaal is. Daarom helpen we je graag verder als je vragen hebt.

Recht op zorg
Wlz of Wmo

Voordat je begeleiding en ondersteuning krijgt, heb je een indicatie of een beschikking nodig. Dit betekent dat iemand anders kijkt of jij hier recht op hebt. 

Algemene voorwaarden

Abrona wil goede ondersteuning geven. Het maken van goede afspraken is belangrijk. Er zijn algemene afspraken waar Abrona en jij zich aan moeten houden. Deze afspraken staan in de algemene voorwaarden en de dienstverleningsovereenkomst.

Klachten

Ga erover in gesprek. Het kan zijn dat je niet tevreden bent: iets gaat niet zoals jij dat wilt of zoals het hoort. Dan heb je een klacht. Wij vinden het belangrijk dat je het ons laat weten als je niet tevreden bent. We willen dan samen met jou de klacht oplossen. Van een klacht kunnen we leren. We willen als het kan onze begeleiding verbeteren.

Onvrijwillige zorg

Als je ondersteuning nodig hebt, thuis of in een zorginstelling, heb je recht op vrijheid. Soms moet jouw vrijheid (tijdelijk) worden beperkt. Dan kun je sommige dingen niet meer doen. Dat doen we alleen als jouw eigen veiligheid of de veiligheid van anderen in gevaar is.

Aanmelden & contact met zorgadviseur

Direct aanmelden

Vul ons aanmeldformulier in. Na ontvangst nemen wij contact op over je aanmelding. Er wordt een zorgadviseur aan het dossier gekoppeld. Deze zal je informeren en met je afstemmen over de voortgang van de aanmelding.

Contact met zorgadviseur

Heb je vragen over aanmelding of de zorg? Neem dan contact op met onze zorgadviseurs. Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur.