Van de maatjes die de cliënten een leuke dag bezorgen tot de mensen die vol enthousiasme helpen bij groepsactiviteiten of samen met de cliënten de tuinen bij de Abrona-locaties mooi groen houden: vrijwilligers zijn goud waard. Samen met de zorgprofessional vervullen ze een onmisbare rol en inspireren ze elkaar; een ontwikkeling die Abrona actief stimuleert. Adviseur informele zorg Anneke Ritzen neemt ons mee in de rol van het informele netwerk bij Abrona.
Schoonmaken en inspireren
“Begeleiders van locatie Binnenbos in Zeist hebben tijdens NLDoet de betrokken vrijwilligers en familieleden van cliënten uitgenodigd voor een grote schoonmaakdag, samen met de cliënten”, vertelt Anneke. “Dat werd een ontzettend leuke ontmoeting. Mensen leerden elkaar kennen en wisselden ervaringen uit. Zo vertelde één van de familieleden dat bij hen ieder weekend iemand wat gaat doen met de cliënt, van een kopje koffie drinken tot samen een stukje fietsen. Daar hadden ze een appgroep voor opgezet. Voor de cliënt is dat heel fijn: hij heeft mensen om zich heen en hoort erbij. Dat verhaal was heel inspirerend voor andere families.”
“Binnen een van de families gaan ze ieder weekend wat doen met de cliënt. Dat is heel fijn voor hem: hij heeft mensen om zich heen en hoort erbij.”
De cliënt centraal
Het is een mooi voorbeeld van hoe het informele netwerk (vrijwilligers, familie, vrienden en buren van cliënten) het verschil maakt in het leven van een cliënt. Abrona stimuleert dan ook actief de samenwerking tussen de zorgprofessional en dat netwerk. “De cliënt staat daarin centraal: wie is hij en wat heeft hij nodig? Op basis daarvan geeft het netwerk om de cliënt heen de zorg vorm.”
Complexere zorgvragen
Een logische aanpak in een tijd waarin er minder zorgpersoneel is, de kosten oplopen en zorgvragen complexer worden. Anneke: “De cliënten worden bijvoorbeeld ouder. Daardoor gaan er lichamelijke hulpvragen spelen, naast de verstandelijke beperking.”
Van ‘zorgen voor’ naar ‘(samen) zorgen dat’
Abrona is bezig om op die ontwikkelingen in te spelen. “We gaan in plaats van ‘zorgen voor’ meer de focus leggen op ‘(samen) zorgen dat’”, legt Anneke uit. “Dat betekent dat we kijken naar wat de cliënt zelf kan en wat diegene kan leren. Maar ook naar hoe technologie en het informele netwerk kunnen ondersteunen en wat Abrona daaraan kan toevoegen.”
Dat vraagt soms om een omslag in denken, zegt Anneke. Een concreet voorbeeld: “Als een cliënt een nieuwe broek nodig heeft, zou de begeleider normaal gesproken gaan uitzoeken hoe ze die kunnen bestellen. Terwijl de begeleider ook binnen het netwerk op zoek kan gaan naar iemand die met de cliënt wil gaan winkelen.” Zo zorgt de inzet van het informele netwerk ervoor dat zorgprofessionals wat meer ruimte krijgen om zich in te zetten voor de cliënten met complexere zorgvragen.
Bijzondere rol
Maar nog belangrijker is dat de vrijwilligers op zichzelf een bijzondere rol vervullen in het leven van de cliënten, zegt Anneke. “Juist omdat vrijwilligers geen beroepskrachten zijn, weten de cliënten: hij komt zijn vrije tijd met mij delen, hij komt echt voor mij. Vrijwilligers hebben meer tijd om samen met de cliënten de activiteiten te ondernemen die voor hun belangrijk zijn. En de cliënt weet dat de activiteit die ze gepland hebben altijd doorgaan; een beroepskracht kan soms onverwacht worden weggeroepen of ergens anders nodig zijn.”
“Juist omdat vrijwilligers geen beroepskrachten zijn, weet de cliënt: hij komt zijn vrije tijd met mij delen, hij komt echt voor mij.”
Pure winst
Anneke en de begeleiders van de locaties zoeken met de vrijwilligers echt naar een match. “Mensen willen op hun eigen manier bijdragen en hun kennis en vaardigheden inzetten; dat maakt het zo mooi. Daarom kijken we goed naar wat je kan bieden, wat je nodig hebt en waar je blij van wordt.” Mis je specifieke vaardigheden die je in je vrijwilligerswerk wel nodig hebt, dan is dat geen probleem, benadrukt ze. “We kijken samen met de vrijwilligers naar wat ze nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Dat kan scholing zijn, zoals een cursus over autisme of epilepsie, of praktische tips.”
Ze vervolgt: “We kunnen er altijd wat moois van maken. En als een vrijwilliger doet waar hij goed in is en waar hij plezier aan beleeft, dan zie je de pure winst voor iedereen. De cliënt is blij met de extra aandacht, de begeleider heeft wat meer ruimte en de vrijwilliger haalt voldoening uit zijn werk, zodat hij met een glimlach naar huis gaat.”
“Als een vrijwilliger doet waar hij goed in is en waar hij plezier aan beleeft, dan zie je de pure winst voor iedereen.”
Zijn jij en Abrona een match?
Ben je enthousiast geworden van Anneke’s verhaal en lijkt het je leuk om vrijwilligerswerk bij Abrona te gaan doen? Lees dan hier verder. Of neem contact met ons op via vrijwilligers [at] abrona.nl.