Ga naar de inhoud

Aanmelden, zo werkt het voor wonen

Je hebt een zorgindicatie gekregen en wilt graag bij Abrona komen wonen. Welke stappen moet je dan nemen? Wie zijn erbij betrokken? En waar moet je allemaal rekening mee houden? We leggen het op deze pagina allemaal aan je uit.

Onderwerpen op deze pagina

Zorgadvies

De zorgadviseurs zijn er voor iedereen die vragen heeft over de begeleiding en ondersteuning bij  Abrona. Voor bewoners, maar vooral voor wie nog aan het zoeken is naar de juiste plek. De zorgadviseur is dan je eerste aanspreekpunt. Je kunt ze bellen voor een gesprek. Ze zijn er voor je.

Antwoord op al je vragen

Zorgadviseurs hebben alle kennis in huis om op de meest uiteenlopende vragen antwoord te kunnen geven. Bijvoorbeeld over wachtlijsten, de financiering of de woonlocaties.

Bel gerust

Wij zijn telefonisch te bereiken op werkdagen van 9:00 tot 13:00 uur. Het telefoonnummer 088 201 99 22 staat standaard doorgeschakeld naar de receptie van Behandeling en Expertise. Zij verbinden je door of maken een terugbelnotitie.

Mailen mag ook 

Liever een e-mail sturen naar onze zorgadvies-medewerkers? Geen probleem. Stuur een e-mail naar zorgadvies@abrona.nl

Zorgprofielen

De Wet langdurige zorg (Wlz) regelt intensieve zorg voor onder andere mensen met een verstandelijke beperking. Iedereen die onder de Wlz valt, krijgt een indicatie: het zorgprofiel. In een zorgprofiel staat welke zorg iemand nodig heeft. We vertellen je graag over de mogelijkheden die er zijn met de verschillende zorgprofielen. Heb je nog geen indicatie of beschikking? Klik op de onderstaande knop voor meer informatie over jouw recht op zorg.

Wat is een zorgprofiel?

Niet iedereen met een Wlz-indicatie heeft dezelfde soort en hoeveelheid ondersteuning nodig. Daarom bestaan er zorgprofielen. Er zijn 6 zorgprofielen voor mensen met een verstandelijke beperking. Daarin wordt beschreven welke begeleiding en ondersteuning iemand nodig heeft.

Dashboard wachtlijsten

De wachtlijsten worden steeds langer. Er en komen maar weinig plekken vrij. Hierdoor duurt het langer voordat je aan de beurt bent. De Vereniging Gehandicaptenzorg Utrecht (VGU) heeft samen met Abrona en andere zorgorganisaties een portaal laten maken. Het VGU-dashboard. Dit portaal helpt om sneller een passende plek te vinden voor cliënten.

Welke informatie staat er in het VGU-Dashboard?

Na de aanmelding

Wanneer je je aanmeldt bij Abrona, kijken we zorgvuldig naar je aanvraag. Zo gaat het in z’n werk:

  1. Contact met de zorgadviseur

    Een zorgadviseur bekijkt jouw aanmelding en neemt contact met je op.

  2. Vervolgstappen

    Wat er daarna gebeurt, hangt af van jouw zorg- of ondersteuningsvraag. Mogelijke stappen zijn:

    • De zorgadviseur bespreekt samen met een gedragsdeskundige en een persoonlijk begeleider of Abrona de juiste ondersteuning kan bieden voor jouw woon- of begeleidingsvraag.
    • Als we vanuit jouw dossier geen mogelijkheden zien, bijvoorbeeld als het zorgprofiel of de doelgroep niet bij Abrona past, laten we dat meteen weten.
    • Past jouw vraag wel bij Abrona, dan gaan we op zoek naar de juiste ondersteuning. Voor werken of andere activiteiten is er vaak direct plek. Voor woonplekken is er meestal een wachtlijst.
  3. Kennismaking of wachtlijst

    • Plek beschikbaar? Dan plannen we snel een kennismakingsgesprek op locatie.
    • Nog geen plek beschikbaar? Dan kom je op een wachtlijst. Zodra er een plek vrijkomt, plannen we een kennismakings- of beoordelingsgesprek op locatie.
  4. Na een positieve kennismaking

    Vinden jullie de plek geschikt na het gesprek? Dan maken we afspraken over de startdatum en bespreken we persoonlijke en praktische zaken.

  5. Ondersteuningsplan

    Samen met jou en je ouders/verzorgers of andere betrokkenen maken we afspraken over de dagelijkse zorg, ondersteuning en leerdoelen. Dit komt allemaal in een persoonlijk plan: het ondersteuningsplan.

Wachtlijst en beschikbaarheid

Voor de meeste woonlocaties is er een wachtlijst. Toch hebben we soms plekken die bijna direct beschikbaar zijn, als je in aanmerking komt voor de woonlocatie.

Is er geen woonplek direct beschikbaar? Dan kom je op een wachtlijst. Hoe lang je moet wachten, hangt af van hoe snel mensen verhuizen, vertrekken en hoeveel mensen interesse hebben in die locatie. Daarom kunnen we niet precies zeggen hoe lang de wachttijd is.

Alternatieve mogelijkheden

Is de wachttijd voor een woonplek lang? Dan kijken we graag samen naar andere mogelijkheden om de tijd te overbruggen. Je kunt bijvoorbeeld ambulante begeleiding of dagbesteding krijgen. Soms is er tijdelijk een andere plek waar je kunt wonen, totdat er een betere woonplek voor je vrijkomt.

Crisisopvang

Abrona biedt niet alleen doorlopende en geplande zorg, maar ook crisisopvang voor volwassenen met een verstandelijke beperking. Bij een crisis weten Abrona en alle betrokken partijen precies wat ze moeten doen. Zo krijgt iemand ook in onverwachte situaties de zorg die op dat moment nodig is.

Wat is crisisopvang bij Abrona?

Abrona biedt crisisopvang en hulpverlening aan mensen met een verstandelijke beperking vanaf 18 jaar en ouder met een geldige Wlz-indicatie. Er is sprake van crisis wanneer iemand onverwacht binnen 24 tot 48 uur opgenomen moet worden, omdat de situatie anders onhoudbaar wordt.

Wie beslist over crisisopvang?

Een verwijzer (huisarts, wijkteams, MEE of andere professionele hulpverlener) kan een aanvraag voor crisisopvang melden bij de crisisregisseur van het Zorgkantoor Zilveren Kruis. De crisisregisseur heeft de regie over de crisisopvang. Deze persoon beslist of iemand in aanmerking komt voor crisisopvang. De crisisregisseur heeft ook zicht op de bezetting en vrije crisisplaatsen bij Abrona en bij andere zorgaanbieders. 

Meer weten? Wil je meer weten over wat crisisopvang precies is, hoe het werkt en welke regels er gelden? Bekijk dan de uitgebreide informatie van het zorgkantoor.

Aanmelden & contact met zorgadviseur

Direct aanmelden

Vul ons aanmeldformulier in. Na ontvangst nemen wij contact op over je aanmelding. Er wordt een zorgadviseur aan het dossier gekoppeld. Deze zal je informeren en met je afstemmen over de voortgang van de aanmelding.

Contact met zorgadviseur

Heb je vragen over het zorg- en behandelaanbod? Neem dan contact op met onze zorgadviseurs. Zij zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar.