Ga naar de inhoud

Wie betaalt wat

Het is fijn om te weten wie wat betaalt bij Abrona. Dit staat allemaal beschreven in onze Wie betaalt wat-folder.

Vragen over de folder? Of over wie wat betaalt? Stuur een e-mail naar wiebetaaltwat@abrona.nl.

Onderwerpen op deze pagina

Wat betaal je zelf en wat betaalt Abrona?

Veel van de zorg die je nodig hebt wordt door Abrona betaald. Het gaat dan bijvoorbeeld om de dagelijkse begeleiding, het schoonhouden van je appartement of kamer, eten en drinken. Naast de ondersteuning en begeleiding die Abrona voor je regelt, zijn er ook dingen waar je zelf voor betaalt.

De informatie in de folder klopt meestal, maar soms kan er een foutje in zitten of kan er iets veranderen. Je kunt hier geen rechten aan ontlenen.

Verblijf +

Je woont bij Abrona en je krijgt van ons ook behandeling.

Verblijf –

Je woont bij Abrona maar je krijgt van ons geen behandeling.

Volledig Pakket Thuis VPT+

Je krijgt 24-uurszorg inclusief behandeling van Abrona, maar je huurt zelfstandig een woning.

Eenvoudig uitgelegd

De wereld om ons heen verandert en Abrona verandert mee. Veranderingen horen bij het gewone leven. In het filmpje geven we uitleg over wat er verandert in de zorg. En wat dat voor jou betekent. Wat Abrona betaalt en wat je zelf betaalt.

Veelgestelde vragen

Sommige kosten die je zelf moet betalen kun je terugvragen bij je zorgverzekeraar, de belastingdienst of de gemeente. Kan je de kosten niet betalen? Bijvoorbeeld de kosten voor een abonnement of een kapotte wasmachine? Je kunt hier meer over lezen op de website van Het Juridisch Loket.

Voor teruggave van bepaalde zorgkosten kan het slim zijn om een aanvullende zorgverzekering af te sluiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een vergoeding voor een bril of brillenglazen.

Geen geld terug

Je krijgt geen geld terug als je (bijvoorbeeld door afwezigheid) geen gebruik maakt van een activiteit, product of dienst.

Jij bepaalt zelf of je een aanvullende verzekering wilt afsluiten. De uitleg hieronder helpt je om hierover een beslissing te nemen.

Als je een indicatie hebt voor de Wet langdurige zorg (Wlz) en bij Abrona woont inclusief behandeling, worden veel kosten vergoed door de Wlz. Toch kun je ervoor kiezen een aanvullende verzekering af te sluiten voor zaken zoals hoorapparaten, een bril, alternatieve behandelingen en fysiotherapie.

  • Mondzorg wordt vergoed door de Wlz, dus een tandartsverzekering is niet nodig.
  • Bij een Volledig Pakket Thuis (VPT) met behandeling, worden huisarts- en apotheekkosten vergoed door de basisverzekering en mondzorg door de aanvullende verzekering of door jezelf.
  • Of anticonceptie vergoed wordt vanuit de Wlz is nog niet duidelijk. Als dit niet vergoed wordt door de Wlz, moet je deze kosten zelf betalen. Binnen de zorgverzekering valt dit onder de aanvullende verzekering.
  • Zorg van specialisten (zoals ziekenhuis, kaakchirurg, revalidatiecentra) valt onder de basisverzekering.
  • Voor zorg die onder de basisverzekering valt, moet je het eigen risico zelf betalen.

Meer informatie over een aanvullende verzekering kun je vinden op de website van de Rijksoverheid.

Hulpmiddelen

Niet alle hulpmiddelen vallen onder de Wlz. Per hulpmiddel en soms per situatie of zorgprofiel Wlz (Verstandelijk Gehandicapten VG) moet je kijken of het hulpmiddel vergoed wordt door de Wlz (Wonen of Behandeling), onder de zorgverzekering valt, door jezelf betaald moet worden of bijvoorbeeld onder de Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA, via het UWV) valt.

  • Hulpmiddelen zoals een borstprothese of pruik worden vergoed door je basisverzekering.

paramedische zorg

Het is belangrijk dat vragen voor fysiotherapie, logopedie, ergotherapie en diëtetiek allemaal vooraf besproken zijn met de paramedische behandelaar van Abrona, ongeacht indicatie. Abrona moet kijken of de vraag onder de Wlz valt (Wlz-specifiek is) en bijvoorbeeld afspraken maken over hoe en waar de behandeling ingezet wordt.

Bij vragen over ergotherapie, diëtetiek en logopedie zien we dat deze altijd Wlz-specifiek zijn. Deze worden, altijd in overleg met en onder regie van de Wlz-behandelaar, vergoed door de Wlz.

  • Bij fysiotherapie en oefentherapie kan het soms gaan om een algemene behandelvraag die niet specifiek voor de Wlz is. In dat geval wordt de vergoeding vanuit je aanvullende verzekering geregeld of moet je deze zelf betalen.
  • In de praktijk zien we dat vragen voor fysiotherapie en oefentherapie bij VG 5 t/m 8 altijd Wlz-specifiek zijn, vanwege de specifieke kennis over gedrag en/of fysieke beperking en de noodzakelijke integrale samenwerking rondom deze cliënten.
  • Voor VG 3 en 4 zijn de vragen vaak ook Wlz-specifiek.
  • Volgens het Zorginstituut is er bij de huidige Wlz-doelgroep vrijwel altijd sprake van integrale zorg. Dit geldt niet altijd voor de doelgroep die op grond van overgangsrecht een Wlz-indicatie heeft. Het overgangsrecht betreft cliënten die voor 2015 een verblijfsindicatie vanuit de AWBZ kregen. Met de komst van de Wlz is er strenger gekeken naar wie aan de criteria voor verblijfszorg voldoet; namelijk 24 uur per dag zorg in de nabijheid of permanent toezicht, levenslang.

Binnen Abrona worden veel hulpmiddelen gebruikt. Zoals  rolstoelen, aangepast bestek, rollators en tilliften. De afdelingen ARBO, fysio- en ergotherapie hebben een gezamenlijk mailadres, speciaal voor vragen over hulpmiddelen. De vragen kunnen gesteld worden via hulpmiddelen@abrona.nl

Let op: Of een client in aanmerking komt voor een persoonlijk hulpmiddel, verdere informatie en kosten gaan altijd in overleg met de ergotherapeut, fysiotherapeut en/of de logopedist.

Vanuit de Wet langdurige zorg mag je maximaal 2 aanééngesloten dagen per week op verlof (voorheen weekendverlof). Als je meer dagen afwezig bent, dan mag Abrona geen geld meer in rekening brengen bij het Zorgkantoor. Deze dagen zijn dus anders dan de vakantie- en verlofdagen die je krijgt van je werkgever of vanuit Dagbesteding.

Er zijn 3 soorten cliëntvervoer

Dagbestedingsvervoer
Het dagbestedingsvervoer wordt geregeld via het Regionaal Vervoers Centrum. De kosten hiervan worden vergoed vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). Let op: Zijn de reiskosten van en naar de dag- besteding hoger dan het bedrag dat Abrona hiervoor krijgt vanuit de Wet langdurige zorg? Dan betaalt de cliënt de extra reiskosten.

Medische taxiritten (vervoer naar behandeling of arts)
In het gesprek over het zorgplan spreken we samen af welke zorg, begeleiding en behandeling je nodig hebt én hoe we dit regelen. De begeleiding die je nodig hebt bij bijvoorbeeld een bezoek aan de arts, paramedische dienst, de kapper of de pedicure hoort daar ook bij.

Privéritten
Privéritten (ritten die de cliënt zelf betaalt) kunnen allereerst via de Regiotaxi of via Valys worden aangevraagd. Mocht dat niet lukken, dan kan het ook via Van Rhijn Taxivervoer (geef dan duidelijk aan dat het om een privérit gaat) of een ander taxibedrijf aangevraagd worden.

Makkelijk naar afspraken
Abrona vindt het belangrijk dat cliënten zo gemakkelijk mogelijk naar een afspraak voor behandeling of naar de huisarts reizen. Zodat de opkomst zo hoog mogelijk is. Zowel binnen Abrona als ook daarbuiten, bijvoorbeeld voor een afspraak in het ziekenhuis.

Medisch vervoer
Abrona wil dan ook medisch vervoer van en naar de behandellocaties van Abrona in de toekomst blijven betalen.

Taxiritten
We vinden het ook belangrijk dat taxiritten alleen worden ingezet als het niet anders kan. Als je zelfstandig kunt reizen, of met een familielid, kennis of vrijwilliger, dan neem je geen taxi. Abrona betaalt de reiskosten (OV of kilometervergoeding) behalve als de zorgverzekering deze betaalt.

Behandellocaties buiten Abrona
Er zijn medische ritten naar behandellocaties buiten Abrona, zoals bijvoorbeeld naar het ziekenhuis die de Zorgverzekering van de cliënt betaalt. We vinden het belangrijk dat als de Zorgverzekering deze kosten betaalt, dit ook gebeurt. Dit bespaart Abrona veel dure taxiritten.

Stel je vraag eerst aan je begeleider. Samen met de teamleider weten zij in de meeste situaties het antwoord op de vraag. Als er zaken onduidelijk zijn of blijven kan je contact opnemen  met wiebetaaltwat@Abrona.nl.