Technologie wordt steeds belangrijk in de gehandicaptenzorg. Het helpt cliënten om zelfstandiger te zijn en we kunnen de zorg slimmer organiseren. Bij Abrona gebruiken we al enige tijd technologische hulpmiddelen op verschillende locaties. Samen kijken we welke technologieën cliënten en medewerkers kunnen helpen in het dagelijks leven.
Mogelijkheden zorgtechnologie
Bij Abrona gebruiken we technologie op verschillende manieren. We stemmen het af op de wensen van de cliënt.
We willen zorgtechnologie op een slimme en duurzame manier inzetten. Zo verbeteren we de zorg voor cliënten en vinden we oplossingen voor de personeelstekorten.
Technologieën en domeinen
Om de dag te plannen, gebruiken we digiborden. Op deze borden staat informatie die cliënten helpt hun taken zelfstandig te doen. Ook zijn er robots, zoals Tessa en Maatje. Ook de robots helpen cliënten om zelfstandiger te zijn.
Er zijn veel apps die mensen met een beperking helpen in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld apps voor het plannen van de dag. Of apps die je herinneren om je medicatie te gebruiken. Of apps die stap-voor-stap uitleg geven over een taak.
Er zijn verschillende technologieën die cliënten helpen om zelfstandig activiteiten te kunnen doen. Zo zijn er materialen die cliënten stimuleren om op een leuke manier meer te gaan bewegen, bijvoorbeeld het fietslabyrint. De belevenistafel is een plek waar cliënten samen een spel kunnen spelen. Of zelfstandig rekenen en taal oefenen.
Ook zijn er snoezelmaterialen die helpen om te ontspannen of de zintuigen te prikkelen. Slimme apparaten zoals Google Home en Alexa kunnen opdrachten uitvoeren, zoals vragen beantwoorden, muziek afspelen of afspraken in de agenda zetten.
Met speciale slaaptechnologie kunnen we cliënten helpen om beter te slapen. Deze hulpmiddelen zorgen voor een rustige ademhaling en ontspanning.
Voorbeelden van slaaptechnologie zijn: Somnox, een lichttherapiebril, een app met nachtmuziek, luisterboeken en de ActiWatch en MotionWatch.
De ActiWatch en de MotionWatch zijn horloges die gebruikt worden voor slaaponderzoek. Ze meten het slaap- en waakritme van een cliënt door beweging en rust bij te houden.
Met beeldzorg kunnen cliënten via videobellen of chat contact houden met zorgverleners, ook op afstand. Zo kunnen ze snel hulp krijgen, zelfs zonder begeleider in de buurt. Dit helpt ook om gevoelens van eenzaamheid te verminderen.
Digicontact is een voorbeeld van beeldzorg. We gebruiken ook babyfoons en bekende apps zoals WhatsApp en Google Meet.
’s Nachts kunnen we met verschillende systemen cliënten in de gaten houden. Door geluid uit te luisteren of camera’s en sensoren te gebruiken. Voorbeelden hiervan zijn deurklikkers, bedmelders (sensoren), epilepsiesensoren, oproepknoppen en bewegingsmelders.
Met sensortechnologie kunnen we bepaalde lichaamsfuncties meten. Er zijn verschillende soorten sensoren. Bijvoorbeeld sensoren die biofeedback meten met horloges, sokken en matrassen. Biofeedback geeft informatie over bijvoorbeeld hartslag, ademhaling, spierspanning en huidtemperatuur.
Ook zijn er sensoren die meten of incontinentiemateriaal vol is of wanneer iemand valt. Of sensoren, zoals de Nightwatch, die aanvallen zoals epilepsie opsporen.
Een ander voorbeeld is een GPS-horloge dat de locatie van de cliënt kan volgen. Dit horloge heeft ook een alarmknop en een spraak-luisterfunctie. Dit geeft cliënten meer zelfstandigheid.
Gebouwgebonden technologie helpt cliënten om bijvoorbeeld deuren, ramen en verlichting zelf te bedienen. Zo kunnen cliënten bijvoorbeeld hun kamer of gebouw zelfstandig verlichten en afsluiten.
Ook medewerkers gebruiken technologie om hun werk beter en makkelijker te doen. Voorbeelden zijn spraakgericht rapporteren en hulpmiddelen bij het verstrekken van medicatie.
Andere hulpmiddelen zijn een apparaat om steunkousen aan te trekken, een lichaamsdroger na het douchen en de eet-robot Obi die cliënten helpt bij het eten.
Ter ondersteuning van communicatie bestaan er verschillende hulpmiddelen zoals een spraakcomputer met Optelec. Deze computer zet tekst om in spraak. De communicatie-app oTalkt is voor cliënten die moeite hebben met spraak.
De Happybot kan helpen met communiceren over gevoel. Kojo is een computer met oogbesturing.
Met al deze technologieën kunnen we de zorg beter afstemmen op wat cliënten nodig hebben. Ook kunnen we meer zorg op afstand bieden. Hierdoor worden cliënten zelfstandiger en hebben zorgverleners meer tijd voor persoonlijke begeleiding.
Samenwerkingspartners
Academie Het Dorp en Vilans
Academy Het Dorp is een onderzoeks- en adviesbureau met expertise op technologisch vlak en langdurige zorg en ondersteuning. Vilans is dé kennisorganisatie voor zorg en ondersteuning.
Innovatie-impuls
Abrona is aangesloten bij de innovatie-impuls. Samen met de Academy Het Dorp en Vilans volgen we de innovatie-Route om zorgtechnologie uit te proberen, te implementeren en op te schalen bij Abrona.
De VGU is een netwerk van 15 organisaties uit de gehandicaptenzorg. Abrona doet mee in diverse projecten. Waaronder het project zorgtechnologie om kennis te delen en krachten te bundelen.