Het zorgsafari verhaal van Anita Carree, logopedist bij Abrona.
" Op dinsdag 16 juli liep ik mee met de Wijkzorg voor het meedraaien van een avonddienst. Van de meeste disciplines binnen Behandeling en Expertise heb ik een duidelijk beeld van wat ze doen binnen de zorg en begeleiding van de cliënten. Bij de Wijkzorg was dat beeld eigenlijk altijd een beetje vaag. Dus toen de mogelijkheid van de Zorgsafari voorbijkwam dacht ik, dit moest misschien maar een Wijkzorgsafari worden!
De start in het kantoor van de Wijkzorg op Orionplein is om 14.30 met een koffietje. Daarna was er een overdracht tussen twee collega’s, waar ik bij mocht zijn. Samen met de collega’s gingen wij als Sterrenbergveteranen direct de diepte in. We bespraken onder andere de communicatie met cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag die automutileren en regelmatig wondzorg nodig hebben.
De vragen die aan de Wijkzorg worden gesteld kunnen gaan van een zieke cliënt, die nog iets zieker is geworden en het geven van medicatie, tot een lekkende wc of een storing in een zorgapparaat (zuurstof/sondevoeding). Verrassend misschien, maar het is uiteindelijk efficiënter wanneer er maar één loodgieter of monteur hoeft te worden gebeld. En bij de Wijkzorg beschikken ze over alle noodzakelijke telefoonnummers van bedrijven.
Bij een zieke cliënt is het voor veel begeleiders gelukkig heel logisch om Wijkzorg te bellen. De Wijkzorgcollega is de eerste die je spreekt als je je zorgen maakt over een cliënt maar ook als er een storing is bij het zuurstof apparaat. En als er iets ernstigs is gebeurd, waarbij ook de Wijkzorg wordt ingeroepen, zal de Wijkzorgcollega aan je vragen hoe het met je gaat en of je veilig thuiskomt.
Een leuke, bijzondere en verrijkende ervaring, deze WijkZorg-Safari! Ik heb een veel duidelijker beeld gekregen van het werk van dit sympathieke en dynamische team binnen Abrona. Het samen naast elkaar werken rondom een cliënt zal hierdoor nog soepeler verlopen. "