Centrale Cliëntenraad aan het woord

Jeffrey Ilahibaks en Anne Wolfsen zitten allebei in de Centrale Cliëntenraad van Abrona (de CCA). De CCA adviseert het bestuur over belangrijke onderwerpen als eten en drinken, personeelstekort en de inzet van vrijwilligers.

Jeffrey woont in Driebergen op de Lange Dreef en werkt op Boerderij de Bossewaard in Cothen. Jeffrey was al actief in de lokale cliëntenraad en werd door zijn begeleider gestimuleerd om ook actief te worden in de CCA. Anne krijgt ambulante ondersteuning, nadat ze tien jaar op Het Kasteel in Woerden woonde. “Je moet ook voor anderen kunnen denken, niet alleen voor jezelf of je eigen locatie”, vertelt Anne.

In gesprek

Ze vertelt dat de CCA uit negen leden bestaat. Samen vertegenwoordigen zij iedereen die begeleiding en ondersteuning van Abrona krijgt. Zijn er vragen of problemen, dan kan de CCA helpen. “We vergaderen gemiddeld tien keer per jaar. Dan praten we over allerlei onderwerpen, zoals de financiële begroting of over het eten en drinken, maar we spreken ook regelmatig met de managers en bestuurder Toke over bijvoorbeeld het personeelstekort.”

Veel emoties

“Vooral het onderwerp eten en drinken ligt heel gevoelig. Dat roept veel emoties op”, vertelt Jeffrey. “Wij willen het beste voor de mensen die begeleiding en ondersteuning van Abrona krijgen. Vaak moeten wij veel moeten inleveren en daar hebben we moeite mee.” Anne: “Het helpt als we uitgelegd krijgen waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. We snappen ook heel goed dat dingen betaalbaar moeten blijven. Over elk onderwerp geven wij een advies. En we zijn ook heel creatief in het bedenken van oplossingen”, zegt Anne trots.

Iedereen meepraten

Anne: “Door de nieuwe Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen is het nog belangrijker geworden dat iedereen kan meepraten. We zijn op zoek hoe we dit het beste kunnen vormgeven. Soms sturen wij bijvoorbeeld brieven of enquêtes naar de locaties. En we stimuleren de locaties om samen in gesprek te gaan.” Jeffrey: “We zijn heel tevreden over de aanpassing van het ondersteuningsplan. Dit is nu veel duidelijker voor ons. En wij krijgen veel energie van het praten over belangrijke onderwerpen als de invulling van vrije tijd en de inzet van bewoners als vrijwilligers.”