Op locatie Binnenbos wonen 42 cliënten met een licht verstandelijke beperking. Bij de ondersteuning betrekken de begeleiders Judith en Wendy waar mogelijk verwanten en vrijwilligers. Zo vragen ze hen wat ze graag doen en laten weten welke taken er liggen. ‘We denken in mogelijkheden en genieten van de kleine succesjes.’
‘Onze cliënten hebben een ondersteuningsplan’, vertelt Judith. ‘Hierin staat bijvoorbeeld hoe je begeleid wil worden. In dit plan proberen we al taken van verwanten zoveel mogelijk in te bedden. Deze ondersteuning is erg fijn voor ons als begeleiders. Want soms sta je in je eentje op de groep en moeten er bijvoorbeeld twee bewoners naar de dokter. Dan is het fijn als familie of iemand anders mee kan gaan. Verwanten en vrijwilligers kunnen overigens bij van alles ondersteunen. Zo kookt hier iemand elke week voor twee groepen. En de vader van een van de bewoners helpt om de twee weken met het schoonmaken van zijn appartement. Dat is heel erg fijn.’
Behoud vrijwilligers
‘Nieuwe vrijwilligers werven is best moeilijk’, vervolgt Wendy. ‘We zetten dus zoveel mogelijk in op het behoud van de vrijwilligers die we al hebben. Onze collega Sylvia is daar heel erg goed in. Zij kent iedereen, weet wanneer iedereen jarig is of een jubileum heeft en ze voert veel gesprekjes met mensen. Verwanten en vrijwilligers voelen zich dan echt gezien. Ook is het belangrijk om te vragen waar iemand goed in is. Dan kom je soms op ideeën waar je misschien niet specifiek een vacature voor had. Je moet weten wat ieders kwaliteiten zijn en waar iemand blij van wordt. We moeten vooral in mogelijkheden denken en genieten van kleine succesjes.’
Enquête vrijwilligers en verwanten
Om te inventariseren of er interesse is voor het ondersteunen bij verschillende activiteiten, stuurde het team van Binnenbos een enquête naar vrijwilligers en eerste contactpersonen van de cliënten. Judith: ‘We hebben vragen gesteld als: “wat kun je bieden?’’. Bijvoorbeeld een bewoner naar een medische afspraak brengen of begeleiden met een uitje. De resultaten moeten we nog verwerken. Daarna willen we een soort database maken waarin we heel overzichtelijk kunnen zien wie we wanneer kunnen betrekken bij welke activiteit.’
Elkaar helpen
‘Ik vind het belangrijk dat cliënten het normale leven kunnen ervaren, dus ook leuke dingen kunnen doen met familie bijvoorbeeld’, vervolgt Judith. ‘Daarnaast is het belangrijk dat ze zelf van betekenis kunnen zijn’, vult Wendy aan. ‘Elkaar helpen door koffie in te schenken bijvoorbeeld. Een van onze cliënten heeft zelfs het mantelzorgcompliment gekregen, een erkenning voor de mantelzorger, omdat hij boodschappen doet voor een bewoner in dit gebouw. Dat zijn ook waardevolle dingen.'
Wendy: ‘Een van onze vrijwilligers was aan het koken en we kletsten wat. Zo vertelde ik dat ik het zo jammer vond dat er geen geld meer was voor schoencadeautjes met Sinterklaas. Toen zei ze dat ze een ideetje had en via haar netwerk cadeautjes kon regelen. Een mooi voorbeeld dat laat zien dat als je deelt wat er speelt, er mooie dingen kunnen gebeuren.’