Ga naar de inhoud

Familie en netwerk

Wij vinden het belangrijk dat iedereen die bij ons woont, werkt of zelfstandig woont de begeleiding en ondersteuning krijgt die aansluit bij zijn of haar behoeften.

Het werk van begeleiders bij Abrona is onmisbaar. Maar zonder de inzet van familie, vrijwilligers en andere mensen die belangrijk zijn in het leven van cliënten, zou het niet hetzelfde zijn. Daarom hebben zij een actieve rol.

Nieuwsgierig wat Abrona te bieden heeft? We kunnen ons voorstellen dat er veel vragen zijn. Bijvoorbeeld hoe je zorg en ondersteuning aanvraagt. Hoe het zit met de financiering en wie wat betaalt. En hoe je iemand bij Abrona kunt aanmelden voor zorg thuis of begeleid wonen. We leggen het hier uit.

Onderwerpen op deze pagina

Samen maken we het verschil

Niets in het leven is belangrijker dan erbij horen, van betekenis zijn en mee doen in de samenleving. Dat wenst iedereen. Maar dat kan niet altijd zonder de hulp van familieleden, vrienden, vrijwilligers en andere mensen die belangrijk zijn. Deze hulp wordt steeds belangrijker. Bij Abrona is het informeel netwerk van de cliënt actief betrokken.

Zorg aanvragen, hoe werkt dat?

Hoe werkt het met een Wlz indicatie of Wmo beschikking? Welke partijen zijn er eigenlijk betrokken bij de zorg? Hoe is de financiering geregeld in Nederland? Dat vertellen we je graag.

Aanmelden, zo werkt het bij Abrona

Wil je iemand inschrijven of aanmelden bij Abrona, dan helpen we graag. We kunnen ons voorstellen dat je eerst meer wilt lezen over het aanmeldproces. Dit is voor alle soorten begeleiding, ondersteuning en behandeling anders.

Wie betaalt wat

Abrona betaalt veel van de zorg die een cliënt nodig heeft. Bijvoorbeeld de dagelijkse begeleiding, het schoonhouden van het appartement of de kamer en eten en drinken. Maar Abrona vergoedt niet alle kosten. Er is ook zorg die zelf betaalt moet worden.

Medezeggenschap

Bij Abrona vinden we medezeggenschap belangrijk. Daarom hebben we een Centrale Cliëntenraad, Centrale Familieraad en veel lokale raden. Heb je ideeën over hoe de ondersteuning en begeleiding of het wonen bij Abrona beter kunnen? De lokale- en centrale familieraad is voor alle ouders, familie en betrokkenen.

Klachten

Het kan zijn dat jij of je naaste die bij ons begeleiding of zorg krijgt niet tevreden is. Wij vinden het belangrijk om daar samen over in gesprek te gaan en een oplossing voor weten te vinden.

Lees in onze folder welke stappen je kunt volgen.

Veelgestelde vragen

Een zorgadviseur bekijkt jouw aanmelding en neem contact met je op. Wat er daarna gebeurt hangt van de zorg- of ondersteuningsvraag af.

Abrona biedt crisisopvang en hulpverlening aan mensen met een verstandelijke beperking vanaf 18 jaar en ouder met een geldige Wlz-indicatie. Er is sprake van crisis wanneer iemand onverwacht binnen 24 tot 48 uur opgenomen moet worden, omdat de situatie anders onhoudbaar wordt.

Wie beslist over crisisopvang?

Een verwijzer (huisarts, wijkteams, MEE of andere professionele hulpverlener) kan een aanvraag voor crisisopvang melden bij de crisisregisseur van het Zorgkantoor Zilveren Kruis. De crisisregisseur heeft de regie over de crisisopvang. Deze persoon beslist of iemand in aanmerking komt voor crisisopvang. De crisisregisseur heeft ook zicht op de bezetting en vrije crisisplaatsen bij Abrona en bij andere zorgaanbieders. 

Meer weten? Wil je meer weten over wat crisisopvang precies is, hoe het werkt en welke regels er gelden? Bekijk dan de uitgebreide informatie van het zorgkantoor.

Triple C
De ondersteuning bij Abrona heet Triple-C. Vanuit veiligheid en vertrouwen begeleiden en ondersteunen wij mensen met een verstandelijke beperking. Daarin staan de eigen behoeften, mogelijkheden en talenten centraal. 

LifeWise
De ambulante teams van Abrona werken met LifeWise. LifeWise is een methode om te begeleiden. De methode helpt jou om je leven te leiden zoals jij dat wilt.

Visie op participatie
Bij Abrona vinden we het belangrijk dat iedereen een betekenisvolle invulling heeft van het dagelijks leven. Door te werken, te leren maar ook door leuke dingen te doen. 

Dat kan via de zorgadviseurs van Abrona. Stuur een e-mail naar zorgadvies@abrona.nl of bel naar 088 201 99 22 voor meer informatie. Bekijk ook ons locatie overzicht voor alle woonplekken, ambulante teams, gezondheidscentrum/poliklinieken en locaties waar je kunt werken, leren en mee kunt doen aan activiteiten.

Aanmelden en contact

Direct aanmelden

Vul ons aanmeldformulier in. Na ontvangst nemen wij contact op over je aanmelding. Er wordt een zorgadviseur aan het dossier gekoppeld. Deze zal je informeren en met je afstemmen over de voortgang van de aanmelding.

Contact met zorgadviseur

Heb je vragen over aanmelding of de zorg? Neem dan contact op met onze zorgadviseurs. Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur.