Ga naar de inhoud

Aanmelden, zo werkt het voor ambulante begeleiding

Wanneer krijg je persoonlijke ondersteuning? En welke stappen doorloop je voordat de persoonlijke ondersteuner voor het eerst bij je langskomt?

Je kunt via 2 verschillende routes ambulante begeleiding van Abrona krijgen. Als je een Wmo-beschikking of een Wlz-indicatie hebt. Hieronder lees je over beide manieren van aanmelden.

Onderwerpen op deze pagina

Aanmelden voor ambulante begeleiding bij Abrona met een Wmo-beschikking

Persoonlijke ondersteuning via Wmo begint meestal bij de gemeente. Gemeentes zijn verantwoordelijk voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Daar valt ook persoonlijke ondersteuning onder. Het proces verloopt meestal zo:

  1. Aanmelden bij Wmo-loket

    Elke gemeente heeft een Wmo-loket, buurtteam of sociaal wijkteam. Hier meld je je aan met je vraag. Je kunt dit zelf doen of iemand anders kan je helpen. Bijvoorbeeld familie, vrienden of buren. Ook andere hulpverleners kunnen je helpen met aanmelden. Bijvoorbeeld de politie.

  2. Beoordeling door de gemeente

    De gemeente bekijkt jouw situatie zorgvuldig. Als je persoonlijke ondersteuning nodig hebt, krijg je een beschikking. In deze beschikking staat hoeveel uur persoonlijke ondersteuning je krijgt en voor welke doelen, zoals het vinden van werk of hulp bij sociaal contact.

  3. Kiezen van een zorgaanbieder

    Samen met jou kijkt de gemeente welke zorgaanbieder het beste bij je past. Er zijn verschillende organisaties die persoonlijke ondersteuning aanbieden.

  4. Start bij Abrona

    Als de keuze op Abrona valt, Dan plannen we met jou een intakegesprek in. Natuurlijk mag er iemand bij jou zijn als wij samen in gesprek gaan. In dit gesprek onderzoeken we met elkaar of wij jou kunnen helpen met jouw hulpvragen. Samen stellen we een ondersteuningsplan op. Hierin staat waar we aan gaan werken en hoe we dat gaan doen.

  5. Start van de ondersteuning

    Samen kijken we naar jouw ondersteuningsvraag. We beginnen met de ondersteuning en passen de doelen aan als dat nodig is. Waar mogelijk betrekken we familie, vrienden, buren en vrijwilligers of zoeken we naar technologische mogelijkheden voor de ondersteuning. Zoals beeldbellen of zorgrobot Tessa of Maatje.

  6. Evaluatie na enkele maanden

    Na een aantal maanden ondersteuning kijkt de ambulant begeleider samen met jou hoe het gaat:

    • soms blijft de ondersteuning hetzelfde
    • soms kan de persoonlijke ondersteuning stoppen omdat het goed gaat
    • soms kunnen vrijwilligers of familie de ondersteuning overnemen
    • of we blijven betrokken, maar dan voor minder uren per week

Aanmelden voor ambulante begeleiding bij Abrona met een Wlz-indicatie

Persoonlijke ondersteuning met een Wlz-indicatie begint met een aanvraag van een Wlz-indicatie via CIZ. Met een Wlz-indicatie is het ook mogelijk om ambulante begeleiding te krijgen.

Aanmelden gaat met het aanmeldformulier en een dossier en kopie Wlz-indicatie.

  1. Wlz-indicatie krijgen

    Via het CIZ kan je een Wlz-indicatie aanvragen. De Wet langdurige zorg is voor mensen die blijvend 24 uur per dag zorg en ondersteuning in de nabijheid nodig hebben. Bij het aanvragen vermeld je een voorkeurszorgaanbieder. Dat is zorgorganisatie waarvan jij het liefst begeleiding wilt krijgen.

  2. Toewijzing Wlz-indicatie

    Als je een Wlz-indicatie hebt gekregen en Abrona heeft jouw voorkeur, dan geeft het zorgkantoor dat door aan Abrona (toewijzing). Zorgadvies neemt dan contact met je op om je ondersteuningsvraag te bespreken. Je kunt je ook direct zelf aanmelden bij Abrona Zorgadvies met het aanmeldformulier.

  3. Beoordeling van de aanmelding

    Een zorgadviseur bij Zorgadvies bekijkt elke aanmelding voor ambulante begeleiding. Is de aanmelding compleet? Zitten alle dossierstukken erbij? Staat er een handtekening op? Wanneer Zorgadvies beoordeelt dat de ondersteuningsvraag past bij Abrona, wordt de aanmelding door naar het team ambulante begeleiding.

  4. Start bij Abrona

    Een ambulant begeleider neemt contact met je op. Daarna komen wij bij je langs. Samen stellen we een ondersteuningsplan op. Hierin staat waar we aan gaan werken en hoe we dat gaan doen.

  5. Start van de ondersteuning

    We beginnen met de ondersteuning en passen de doelen aan als dat nodig is. Waar mogelijk betrekken we familie, vrienden, buren en vrijwilligers. Ook kijken we naar technologische mogelijkheden voor de ondersteuning. Zoals beeldbellen of zorgrobot Tessa of Maatje.

  6. Dienstverleningsovereenkomst

    Abrona maakt een Dienstverleningsovereenkomst (DVO)  met je voor de ondersteuning die je gaat krijgen.

  7. Evaluatie na enkele maanden

    Na een paar maanden bespreken we samen hoe het gaat met de ondersteuning en ons contact. Moeten we iets aanpassen? Dan kijken we samen hoe we de ondersteuning kunnen verbeteren.